29-1-2020

Hoera! Klaas Bosman 40 jaar in dienst!

Als het aan hem ligt, werkt hij tot aan zijn pensioen bij Westerveld. En pakt hij ook nog even het 80-jarig jubileum mee. Vandaag, 29 januari 2020, viert Klaas Bosman zijn 40-jarig (!) jubileum. Een mijlpaal waar we graag even bij stilstaan.

 

Samenwerken, daar word ik blij van

Gefeliciteerd Klaas! Hoe ben je eigenlijk ooit bij Westerveld terechtgekomen?

Nadat ik mijn LTS-diploma had gehaald, ging ik verder studeren aan de MTS. Als snel kwam ik erachter dat een toekomst in de metaalbewerking niet voor mij weggelegd was. Ik stopte met de studie. Maar wat moest ik dan? Via via kon ik als schoonmaker aan de slag bij Westerveld.

Dit betekende wel dat ik als 21-jarige moest ‘emigreren’ van Friesland naar Hilversum. Ik kon antikraak wonen in één van de leegstaande kantoorvilla’s van de VARA, destijds een goede klant van Westerveld. Hier woonde ik een aantal jaar met verschillende jongvolwassenen, waarvan een aantal ook bij Westerveld werkte. Een geweldige tijd!

Van schoonmaker opgeklommen tot rayonleider. Vertel.
Ik startte mijn carrière bij Westerveld als schoonmaker bij de NOS in Hilversum, waar mijn leidinggevende, Kanis, en de andere schoonmakers mij de kneepjes van het vak leerden. Ik ontdekte al snel dat periodieke en regiewerkzaamheden, zoals het schrobben en conserveren van vloeren, me goed afgingen. Hier had ik ook de meeste lol in.

Meneer Kanis had al snel door dat ik meer in mijn mars had. Toen een andere klant, het Anthoniusziekenhuis in Utrecht, ‘specialistische’ schoonmakers nodig had, vroeg hij of dat niet iets voor mij was. Dat werd een hele leuke en vooral ondernemende tijd, waarin ik mijn eerste ervaring met leidinggeven opdeed.

Ik had al gauw door dat de facilitair manager gecharmeerd was van mijn proactieve aanpak. Alles wat ik aandroeg – van de reiniging van randen en richels tot het soppen van wanden – konden we doen. Dat waren echt gouden tijden voor Westerveld.

Na een jaar in het Anthonius kwam de vraag of ik de overstap wilde maken naar Philips in Hilversum. Het was toen met drie enorme kantoorcomplexen één van de grootste klanten van Westerveld. Ik geloof dat we er wel 40 schoonmaakcollega’s hadden rondlopen. Ik ging daar als objectleider aan de slag, mijn eerste ‘fulltime’ job als leidinggevende. Na een tijdje kreeg ik er ook de VARA en AT&T bij.

Toen Philips na een paar jaar koos voor een andere schoonmaakpartner en ook AT&T wegviel, kreeg ik ook opdrachtgevers in het Gooi en Almere onder mijn hoede. Vanaf dat moment vervulde ik de functie van rayonleider. En dat ben ik nu ruim 30 jaar later nog steeds. Inmiddels heb ik er ook een mooi object in Utrecht bij.

40 jaar in dienst. Wat maakt dat je al zo lang bij één werkgever werkt?
Ik denk de vrijheid. Ik heb bij Westerveld echt alle ruimte en vertrouwen gekregen om het werk zo in te richten zoals ik het graag wil. En om leiding te geven zoals ik denk dat mensen het liefst leiding krijgen, namelijk door te vertellen wat het werk is, hoe we doen en waarom we het juist op deze manier doen. En door ze aan te moedigen.

>> artikel gaat door onder de foto

 

Ook de collegialiteit is een belangrijke factor geweest voor mijn lange dienstverband. Ik heb met alle collega’s uitstekend contact en als de nood aan de man is, helpen we elkaar.

Typisch Westerveld: goed voor elkaar.

Daarnaast heeft Westerveld mij veel kansen gegeven om me verder te ontwikkelen en door te groeien. Als één van de eerste leerlingen van hét opleidingsinstituut in de schoonmaak, SVS, heb ik zo ongeveer alle ‘proefcursussen’ gevolgd. Op basis van onder meer mijn feedback, hebben ze de uiteindelijke eerste lesstof ontwikkeld.

Verder heb ik nog een opleiding in het middenkader gevolgd. En ik ontwikkel me nog steeds. Zo ben ik laatst geslaagd voor de opleiding tot ergocoach. Geweldig dat er zoveel tijd en aandacht voor ontwikkeling is.

Je hebt het tot rayonleider geschopt. Ambitie gehad om nóg verder door te groeien?
Nee, nooit. Ik ben echt een operationeel dier. Ik houd van het contact met  klanten en doe niets liever dan leidinggeven aan schoonmaakmedewerkers. Zonder dat die het gevoel hebben dat ik ze dwing. Door gewoon in gesprek te gaan hoe we de beste schoonmaak bij de klant kunnen realiseren, bereiken we samen het meest.

Vooral in deze tijden waarin er toch minder tijd en budget beschikbaar is voor schoonmaak, is het leveren van de beste schoonmaak af en toe een flinke uitdaging.

Als we er dan samen telkens toch in slagen de klant die topkwaliteit te leveren, kan mijn dag niet meer stuk. Ik hoop de komende jaren nog veel van dat soort momenten mee te mogen maken!

 

Deel dit artikel: