1-11-2018

Mag het ietsje meer zijn?

Mijn slager vraagt het weleens, of het ietsje meer mag zijn. En probeer dan maar eens nee te zeggen. Het is een slimme upsell. Eentje die zich niet leent voor het verkopen van meer schoonmaakuren natuurlijk. Maar het zette me aan het denken.

Verwachten onze opdrachtgevers meer innovatie in de schoonmaakbranche?

Vragen we wel vaak genoeg of het ietsje anders dan sec het gevraagde mag zijn? Mag het iets meer zijn dan alleen de standaard schoonmaakdienstverlening? 
 
In de vraagstelling vanuit de opdrachtgevers aan de schoonmaakaanbieders is het regelmatig aan de orde, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid of innovaties. Twee steeds weer terugkomende actuele onderwerpen in een aanbestedingstraject.
 
Maar hoe zit het andersom? 
 
Laten we wel vaak genoeg van ons horen over hoe we onderscheidend (kunnen) zijn. Hoe vaak zijn we de vraag voor?
 
Zo vraag ik me af hoe onze huidige en potentiele opdrachtgevers nu de vernieuwingen in de schoonmaak ervaren. Want vaak blijft het bij die twee of drie uitgevraagde extra’s, en zien ze niet altijd wat we nog meer te bieden aan vernieuwende apps, sensoren, robotisering en het digitaliseren van processen.
 
Omdat we het vergeten te vragen, of niet durven aanbieden, of… omdat we niet zeker weten of de markt er wel op zit te wachten?
 
Vandaar – hoogste tijd – om de vraag te stellen. Te beginnen met innovatie. Verwacht u ‘ietsje meer’, of is de schoonmaakbranche innovatief genoeg?
 
 
 
PS De eerste reacties op het onderzoek zijn binnen. Tipje van de sluier? Het verschil tussen hoe innovatief we gevonden worden en mogen zijn, is meer dan ietsje…