10-6-2014

WesterveldApp verwerkt én analyseert 10.000 formulieren in één jaar

Om schoonmaakprocessen te versnellen en de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen, ontwikkelde FacilityApps(.com) in opdracht van schoonmaakbedrijf Westerveld de ‘Westerveldapp’. Met de app hebben Westerveld en haar klanten 24/7 inzicht in de kwaliteit, de aard en de omvang van de schoonmaak.

Het afgelopen jaar heeft de app meer dan 10.000 formulieren realtime verwerkt én geanalyseerd.

Greg Klaver, commercieel directeur Westerveld, kwam eind 2012 in contact met de app bij samenwerkingspartner Succes. Hij zag direct de voordelen voor zijn bedrijf. Digitale verwerking vanaf de bron is dé oplossing om de interne- en externe dienstverlening en betrokkenheid te verbeteren en te optimaliseren.

Klaver: “Hoe minder tijd onze managers kwijt zijn aan administratieve taken, hoe meer tijd en aandacht er overblijft voor onze klanten. De app verlaagt werkdruk, vermindert administratieve kosten, versnelt processen en verhoogt de service naar onze klanten."

Westerveldapp
Westerveld maakt gebruik van het FacilityApps-platform, dat is ontwikkeld door het gelijknamige internet- en softwarebedrijf in Purmerend. FacilityApps is specialist en innovator in businessapps voor bedrijfsprocessen en documentverwerking. Voor de schoonmaakbranche ontwikkelde FacilityApps een volledig app-pakket (platform) met alle benodigde functionaliteiten. Er zijn dus geen afzonderlijke apps nodig per functionaliteit. Dat is handig, overzichtelijk en versimpelt het beheer.

De Westerveldapp geeft altijd en overal toegang tot belangrijke informatie en formulieren die nodig zijn om het werk goed te kunnen doen. De info komt direct bij de juiste personen aan en wordt realtime in het centrale systeem verwerkt. De opdrachtgever heeft toegang tot het digitale managementrapport met onder meer de resultaten van uiteenlopende kwaliteitsmetingen, financiële mutaties en evaluatieverslagen. Het systeem zorgt ook voor rapportage van de werkelijk gewerkte uren. Klaver: “Voor opdrachtgevers betekent dit dat zij up-to-date inzicht hebben in onze prestaties en deze kunnen afzetten tegen de contractuele afspraken. Als dat niet transparant is."

Jaap van der Spek, directeur FacilityApps: “Administratie is niet te vermijden, maar het kan wel sneller, beter, makkelijker, goedkoper en plezieriger met de huidige mobiele technologie. Bedrijven krijgen bovendien te maken met de nieuwe generatie medewerkers, die is opgegroeid met internet en mobiel en hier ook mee wil werken. Er zijn geen dure trainingen nodig: dit pakt iedereen snel op. Het FacilityApps-platform heeft nu al meer dan meer dan veertig functionaliteiten.


Belangrijke zaken als controle van het identiteitsbewijs (ID), genoten opleiding of werkvergunning (we werken samen met ID-checker en Keesing) vindt nu op locatie plaats. Ook het geven van instructies (denk aan veiligheid), invullen van klachtenformulieren en af- en aanmelden van zieke medewerkers verloopt tegenwoordig via de app. Een zeer handige tool is het kunnen maken van een vragenlijst, waarmee rayonleiders snel enquêtes kunnen houden en waarvan de resultaten direct zichtbaar zijn. Denk aan KTO/MTO, maar ook aan projectafmeldingen en belevingsonderzoek. Recent is, op verzoek van veel klanten, de logboekmodule toegevoegd

Groot succes
De WesterveldApp wordt dagelijks gebruikt door vijftien rayonleiders en driehonderd klanten. Klaver: “Het gebruik van de app heeft ertoe geleid tot minder administratieve lasten voor onze rayonleiders. Maar een belangrijker voordeel is dat we met een dashboard helderheid en transparantie geven aan onze opdrachtgevers. Contracten blijven up-to-date en de voortgang van onze dienstverlening is te monitoren vanuit de trendanalyses. Door het succes en de vraag vanuit de markt blijven we onze WesterveldApp, samen met FacilityApps, doorontwikkelen. Een voorbeeld hiervan is dat we nu ook bij de reiniging van trappenhuizen onze aanwezigheid registeren. Daarnaast kunnen bewoners hun opmerkingen en eventuele klachten via een QR-code aan Westerveld doorgeven.”

Blijvend innovatief
Dirk Tuip, commercieel directeur van FacilityApps: “Andere schoonmaakbedrijven en ook bedrijven uit overige branches, zoals bouw, recreatie, hotels en zorg weten ons nu te vinden. Het platform is in veel soorten businessprocessen toe te passen en is zeer flexibel. We ontwikkelen continu verder op basis van klantervaringen. Zo blijven klanten ‘bij de tijd’ en profiteren zij van de nieuwste technieken."

Deel dit artikel: